10. Mitä, takaisin kouluun? Käytännön vinkki tunteista puhumiseen

Yllä näet monenlaisia reaktioita joita lapsella voi olla missä tahansa tunteita herättävässä tilanteessa. Moneen kriisitilanteeseen sisältyy myös tunteita ja reaktioita, joita ei aina osata tulkita kyseisestä tilanteesta johtuvaksi. Voi olla, että sinun lapsesi ei reagoi mitenkään erityisesti, ja sekin on ihan normaalia.

Olemme juuri kuulleet hallituksen päätöksestä, että koululaiset palaavat kouluihin kahden viikon kuluttua. Voin kuvitella, että tämä päätös aiheuttaa lapsissa hyvin monenlaisia reaktioita ja ajatuksia. Rajoituksia puretaan, mikä voi monista tuntua helpottavalta. Silti korona ei ole poistunut ja joukossamme on edelleen riskiryhmäläisiä. Monille lapsille on hyvä asia päästä takaisin kouluun, toisille ei.

Voiko se tarttua koulussa minuun? Tai johonkin perheenjäseneen minun kauttani? Mahtavaa, en olisi kestänyt enää yhtään kauempaa kotona. Minulla ei ollut mahdollisuutta pitää yhteyttä kavereihin kuten muilla, miten pääsen mukaan porukoihin? En haluaisi mennä taas kiusattavaksi, kotona olen ollut turvassa. Olen jäänyt jälkeen kaikissa koulujutuissa, miten ikinä opin enää? Ihanaa nähdä taas ystäviä!

Mitä kaikkea lapsi nyt miettii, emme voi edes tietää. Voimme kuitenkin auttaa lasta keventämään mieltään juttelemalla huolistaan aikuisen kanssa. Jo sillä huolet voivat pienentyä puoleen.

Voit käyttää juttelun apuna esimerkiksi aiemmin esittelemiäni huolihuivia tai kysymyspurkkia, tai tunnekiviä joista kerron seuraavaksi.

TUNNEKIVET

Kuva: Jarren Simmons, Unsplash

Kerätkää pihalta kolme erilaista kiveä; tavallinen kivi, rosoinen kivi ja erityisen hieno kivi. Sopikaa, että istutte yhdessä kertomaan toisillenne päivän (tai viikon) kuulumiset kivien avulla.

Kivi laitetaan kiertämään kädestä käteen. Sillä on puheenvuoro, jolla on kivi kädessä.

Kun lapsella on tavallinen kivi kädessään, pyydä häntä kertomaan mitä tavallista hän on tänään (tai tällä viikolla) tehnyt, tai mitä tavallista on tapahtunut.

Sitten on sinun vuorosi, kerro lapselle mitä tavallista sinulle on tapahtunut.

Rosoisen kiven kohdalla, kerro lapselle että jotkut asiat ovat vaikeita ja voivat tuntua kurjilta ja “satuttavilta” asioilta, ihan kuin rosoinen kivi vähän sattuu kun sitä kovasti puristaa. Pyydä lasta kertomaan rosoinen kivi kädessään, mitä kurjaa tai vaikeaa hän on tänään tehnyt, tai mitä kurjaa on tapahtunut.

Kerro sinäkin lapselle, mikä oli sinun mielestäsi tänään kurjaa. Jos vaikka olit huonolla tuulella ja tiuskaisit lapsellesi, tässä sinulle oiva tilaisuus pyytää anteeksi ja kertoa että oli kurjaa että menetit malttisi.

Viimeinen kivi on erityisen hieno. Kertokaa sen kohdalla toisillenne, mitä erityisen hienoa olette tehneet tai mitä erityisen hienoa on tapahtunut.

Aktiviteetti voidaan toistaa päivttäin tai viikoittain yhdessä sovittuna aikana tai aina sopivan rauhallisen hetken tullessa.

Kivien avulla tunteista jutellessanne voitte huomata, että myös vaikeat ajat sisältävät tavallisia ja hienoja asioita. Lisäksi saatte tilaisuuksia kertoa toisillenne vaikeistakin asioista ja tunteista.