18. Kooste toiminnallisista menetelmistä, joiden avulla voit tukea lasta huolista kertomisessa ja tunteiden ilmaisussa

Kiireinen syksy on aiheuttanut sen, että kirjoituksia on syntynyt hitaammin kuin toivoisin. Kiireen keskellä huomasin miettiväni, että kiirettä on varmasti monella muullakin. Niinpä sain idean, että teen koosteen joistain blogissa kertomistani toiminnallisista menetelmistä, jotta kiireisemmätkin lukijat saavat ideoita helposti itselleen.

Toivottavasti löydät menetelmistä jonkun sopivan myös omaan käyttöösi. Menetelmiä voi käyttää lapsen kanssa, kun haluat helpottaa huolista ja tunteista juttelua – sekä koronatilanteessa että monessa muussa tilanteessa.

Joitain otsikoita klikkaamalla pääset alkuperäiseen blogikirjoitukseen.

HUOLIHUIVI

Sovi lapsen kanssa, että hän voi laittaa tietyn huivin sovittuun paikkaan (esim. ovenripaan) merkiksi, jos hän haluaa, että sinä tulet juttelemaan hänen kanssaan.

MODERNI HUOLIHUIVI

Isomman lapsen / nuoren kanssa voi sopia myös emojista, jonka hän voi lähettää sinulle merkiksi siitä, että hän haluaa kertoa sinulle huolistaan.

KYSYMYSPURKKI

Askarrelkaa purkin tai laatikon kylkeen kysymysmerkki. Lapsi voi kirjoittaa purkkiin paperilapuilla kysymyksiä, jotka askarruttavat mieltä. Voitte yhdessä sopia, missä purkkia säilytetään, kuinka usein kysymyksiä luetaan, ja miten niistä jutellaan.

PELONKESYTYSSUUNNITELMA / VIRUKSENNITISTYSSUUNNITELMA

Piirtäkää millä tavoin saatte viruksen pysymään kaukana! Suunnitelmassa voi käyttää mielikuvitusta, mutta siihen voi lisätä myös tärkeitä asioita kuten käsien pesun, turvavälin muihin ihmisiin jne.

HUOLIEN TAI PELKOJEN PIIRTÄMINEN HASSUIKSI

Jos lapsella on pelkoja, joista olette yrittäneet jutella ja päästä niistä eroon jo muilla tavoin, ja kyse on esim. möröistä tai kummituksista, voit kokeilla tätä keinoa. Pyydä lasta piirtämään pelko ensin sellaisena kuin se on hänen mielessään. Pyydä lasta tämän jälkeen piirtämään pelottavasta asiasta mahdollisimman hassu; esim. kummitukselle tutti suuhun, tai möröstä mahdollisimman värikäs hassut vaatteet päällä. Ehkä pelko pienenee, kun pelottavan ajatuksen tullessa lapsi voi miettiä miten hassulta se näyttikään?

TUNNEKIVET

Etsikää pihalta 3 erilaista kiveä; tavallinen, rosoinen ja erityisen hieno.

Voitte ottaa rutiiniksi joka ilta / viikoittain laittaa kiven kiertämään kädestä käteen ja kysyä toisiltanne;
-mitä tavallista tänään / tällä viikolla tapahtui
-mitä kurjaa / ikävää tapahtui
-mitä erityisen hienoa tapahtui
Se puhuu, kenellä on kivi kädessä. Lapsi voi huomata, että jokaisessa päivässä ja viikossa on myös hyviä hetkiä, ja toisaalta kurjatkin hetket ja tunteet kuuluvat elämään.

HENGITYSHARJOITUS: NELIÖN MAALAAMINEN

Sulje silmät. Kuvittele maalaavasi jollain kivanvärisellä pensselillä neliötä hengityksen tahtiin. Sisään hengittäessäsi maalaat yhden sivun ja ulos hengittäessäsi seuraavan. Seuraavalla sisään-/ulosparilla maalaat neliön loppuun. Toista kunnes uni tulee tai mieli rauhoittuu muuten.

Vinkki: voit ensin harjoitella lapsen kanssa tätä mielikuvaharjoitusta oikean pensselin ja maalien kera.

HUOLISYÖPPÖ

Huolisyöppö voi olla kuvassa olevan hahmon kaltainen, jonka suuhun kirjoitettuja tai piirrettyjä huolia voi laittaa. Myös huolia varten käyttöön otettu purkki tai kippo toimii. Sopikaa, milloin huolia luetaan ja niistä jutellaan.
Kasvatus- ja perheneuvonta ry:llä on verkkosivuillaan virtuaalinen huolisyöppö: https://suomenkasper.fi/huolisyoppo/

OMA KORONATARINA AIKAKAPSELIN MUODOSSA

Aikakapseli 2020, sinun koronatarinasi on ladattavissa vapaasti tämän linkin takaa. Aikakapselin sijainti saattaa vielä muuttua, joten suoraa linkkiä siihen ei kannata jakaa.

Aikakapselin voi tulostaa, ja sitä saa muokata ja kopioida vapaasti. Toivon, että siitä on iloa monille. Se toimii erityisesti kouluikäisille lapsille ja nuorille, mutta myös pienemmät lapset voivat tehdä siitä osioita aikuisen avustuksella, tai aikuinen voi kirjoittaa pienen lapsen puolesta muistoja lapselle myöhemmin luettavaksi.

Tsemppiä kaikille syksyyn!