9. Rutiinit ja rajat

Koronatilanne on kaukana normaaleista rutiineista. Normaaalisti koulunkäynti, päiväkotiarki ja työvuorot rytmittävät päivää, ja auttavat rutiinien muodostamisessa myös vapaa-ajalla. Nyt vapaa-aika ja työaika voivat sekoittua enemmän, eivätkä kaikki lapset ole päiväkodissa ja koulussa.

Kuitenkin, rutiinit tuovat turvallisuuden tunnetta ja auttavat siinä, että jokaisesta asiasta ei tarvitse neuvotella lapsen kanssa. Niinpä on tärkeää, että päivän sisällä on rutiineja, oli tilanne mikä hyvänsä.  

Lapselle turvaa tuovat rutiinit koostuvat pienistä asioista; aamutoimet samaan tapaan kuin ennen, päivävaatteet ylle vaikka jäisitte kotiin, päivän aikataulusta sopiminen ja kiinni pitäminen niin hyvin kuin pystytte, viikkokalenteri josta lapsi voi seurata viikonpäivien etenemistä.

Huomaatko, saat päiviin mahtumaan monia turvaa tuovia rutiineja, vaikka arki tuntuu täysin erilaiselta kuin ennen? 

Viikonlopun on hyvä olla edelleen viikonlopun tuntuinen ja silloin on hyvä tehdä jotain arjesta poikkeavaa; ehkä enemmän ulkoilua, retkeilyä, yhteisiä ruokailuhetkiä. Tässä tilanteessa monet lapset ovat ruudulla enemmän kuin yleensä. Hyväksy sekin, jos se on tilanteen kannalta paras ratkaisu. 

Ohessa esimerkit aamu- ja iltarutiinit -tauluista, joissa on kuvia Papunetin kuvapankista.

http://papunet.net/materiaalia/kuvapankki -sivuston kuvapankista löytyy paljon kuvia, joita voi hyödyntää, kun haluat havainnollistaa lapselle asioita ja välttää ylimääräiset kiukuttelut siirtymätilanteissa.

Voit laittaa taulun vaikkapa jääkaapin seinään, tai missä vain on paras paikka, jossa lapsi voi käydä siirtämässä nuolta tai muuta merkkiä sen mukaan, mitä seuravavaksi tehdään. 

Myös Ylen artikkelissa Koronaviruksen aiheuttama poikkeustila kuormittaa perheitä – haitallinen stressi voi siirtyä lapseen kerrotaan, miten mahdollisimman säännöllinen ja ennakoiva arki suojaavat stressiltä.